PROJEKT „EMOCJE” W GRUPIE JEŻYKI

Każdy z nas je odczuwa, ale nie każdy wie jak nad nimi panować. O czym mowa? Emocje czyli odczucia, które rodzą się w nas, poprzez różne sytuacje, których jesteśmy uczestnikami. W ramach projektu edukacyjnego „Emocje”, Jeżyki w minionym tygodniu  uczestniczyły w zajęciach poświęconym uczuciom. Projekt miał na celu uświadomienie dzieciom wartości wynikających z poznania i zrozumienia własnych stanów emocjonalnych oraz odczuć i uczuć innych osób.

Pierwszym zadaniem było opracowanie „siatki pytań”, na które Jeżyki przez cały tydzień poszukiwały odpowiedzi. Razem z małą myszką o imieniu Czułka, dzieci zastanawiały się: gdzie powstają emocje?; czy wszyscy mamy takie same emocje?’; po co są nam potrzebne takie uczucia?. Następnie przedszkolaki zapoznały się z „detektorem uczuć” za pomocą którego, codziennie określały stan swoich uczuć.

Za pomocą  „kostki emocji”  dzieci nabyły umiejętność rozpoznawania, nazywania oraz pokazywania mimiką twarzy swoich uczuć.

Realizacja projekt była też okazją do rozmów o tym, co nas smuci, bawi, złości, czego się boimy i jak sobie radzić ze „złymi” emocjami. Wspólnie zastanawialiśmy się jak radzić sobie z złością. Dzieci złe emocje próbowały wykrzyczeć, wytupać, wytańczyć. Darły i zgniatały papier, próbowały liczyć do 10. Na koniec wyrzuciły swoją złość do „kosza złości”.

Rozmawialiśmy również o strachu i sytuacjach, które wywołują lęk. W zrozumieniu tej emocji pomogła dzieciom bajka terapeutyczna pt. „Mała Myszka” (autor: A. Ginko) oraz nasz gość tygodnia czyli Myszka Czułka, której dzieci pomogły pozbyć się lęku czułymi przytulaskami.

Jeżyki miały również możliwość  wyrażania stanów emocjonalnych dzięki swobodnej twórczości plastycznej. Za pomocą słomki i kolorów farb (żółty –radość, czerwony – złość, zielony – strach, czarny – smutek) dzieci malowały swoje emocje, które u każdego wyglądały inaczej. Malowanie uczuć jest świetną zabawą i pretekstem do rozmowy o różnych stanach emocjonalnych oraz o tym jak sobie z nimi radzić.

Nie zabrakło w tym tygodniu również układanek rozwijających spostrzegawczość wzrokowo-ruchową oraz zabaw chustą animacyjną, która wywołała wiele radości oraz uśmiechu na twarzach Jeżyków.

S. Wojnowska