Liski

17Gru2020

„Dawno temu przed wiekami
W małej wiosce Betlejem,
Cud się zdarzył nad cudami:
Zszedł na ziemię mały Bóg.”

Święta Bożego Narodzenia są najbardziej rodzinnymi i ciepłymi świętami, podczas których możemy poczuć serdeczność i miłość wszystkich wokół nas. To czas wyjątkowy, pełen radości, refleksji i nadziei. Tą piękną atmosferę daje się odczuć również w naszym przedszkolu.

[…]
17Gru2020

Troje dzieci z grupy Liski: Patryk Kilanowicz, Dawid Tarkowski i Lena Turowska reprezentowało nasze przedszkole w Ogólnopolskim Logopedycznym Konkursie Plastycznym p.t. : „Wesołe mamy miny, gdy głoskę rrr… ćwiczymy”. Celem konkursu było zdobywanie nowych doświadczeń przez dzieci ćwiczące najtrudniejszą głoskę, rozwijanie kreatywności i wyobraźni oraz wzmacnianie wiary we własne siły i motywowanie do dalszej pracy. W ramach konkursu dzieci, pod okiem pani Magdaleny Cieślik, wykonały prace różnymi technikami plastycznymi, przedstawiające głoskę R w grupach spółgłoskowych [tr], [dr].
Dnia 17.12.2020r pani Dyrektor Iwona Kożuchowska wręczyła dyplomy i nagrody książkowe uczestnikom konkursu. Dziękujemy wszystkim dzieciom, które podjęły wyzwanie i wzięły udział w konkursie. Jednocześnie gorąco zachęcamy do udziału w kolejnych edycjach konkursu.

[…]
9Gru2020

Przedszkolny konkurs literacki „Z pamiętnika Świętego Mikołaja” cieszył się dużym zainteresowaniem dzieci i ich rodziców. Prace zgłoszone do konkursu były bardzo pomysłowe, a oryginalne historie wymyślone przez dzieci z powodzeniem mogłyby się znaleźć w pamiętniku św. Mikołaja.
Jury miało trudne zadanie, gdyż wszystkie prace były ciekawe i niepowtarzalne. Wnikliwie zapoznało się ze wszystkimi pracami i po długich obradach postanowiło przyznać w konkursie 8 WYRÓŻNIEŃ. O wyjątkowości tych prac zadecydowały: ciekawe i kreatywne ujęcie tematu, wkład pracy dziecka oraz estetyka wykonania.

[…]
4Gru2020

„Wszystkie dzieci Mikołaja kochają
Wszystkie dzieci na Niego czekają.
Moc prezentów każdemu przyniesie,
Każe dziecko z prezentów się cieszy….”

Wizyta świętego Mikołaja w naszym Przedszkolu, to jeden z najbardziej oczekiwanych przez dzieci dni w roku. Przygotowują się do niego bardzo starannie. Dzieci z grupy Liski wykonały bardzo ciekawe prace plastyczne, na których oczywiście króluje Mikołaj oraz przygotowały piosenkę, którą mogły zaśpiewać dla tak wyjątkowej osoby. Dzieci uwielbiają te przygotowania i mimo, że zajmują im one wiele czasu, robią to z wielką przyjemnością.
Wreszcie, 4 grudnia nadszedł długo wyczekiwany moment.
Wszystkie dzieci już od samego rana z wielką niecierpliwością spoglądały na drzwi i nasłuchiwały „Mikołajowych” dzwoneczków. Święty Mikołaj nie zawiódł. Dla każdego Liska zostawił w przedszkolu mały upominek i list, w którym wyjaśnił ze jest mu bardzo przykro ale z powodu okropnego wirusa nie może ich odwiedzić osobiście. Zapewnił dzieci, że cały czas o nich pamięta. Podziękował również za wszystkie wspaniałe listy, które od nich dostał.
Wszystkie Liski bardzo przeżywały ten wyjątkowy dzień w roku. Tego dnia na twarzach wszystkich dzieci można było zobaczyć wielką radość.
Dziękujemy Ci Św. Mikołaju za odwiedziny i wspaniałe prezenty. Mamy nadzieję, że za rok się spotkamy.

[…]
20Lis2020

W listopadzie zrealizowaliśmy kolejne zadanie z Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego „TECHNIKOLUDEK czyli przedszkolak w świecie technologii”. Przygotowaliśmy i zrealizowaliśmy zajęcia edukacyjne dotyczące największych wynalazków technicznych XXI wieku. Liski były bardzo zainteresowane nowinkami technicznymi, dzieliły się swoimi doświadczeniami i wiadomościami na temat oglądanych przedmiotów zawartych w prezentacji. Oglądaliśmy też wystawę zorganizowaną w holu naszego przedszkola, którą przygotowały zajączki. Dzieciom bardzo podobały się dawne wynalazki technologiczne.

Agnieszka Woźniak

[…]
12Lis2020

Dzieci z grupy LISKI wykonały kolejne zadanie w ramach realizacji Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego Kreatywny Przedszkolak interpretując słynny obraz Vincentego Van Gogha „Słoneczniki”. Było bardzo kreatywnie i twórczo. Dzieci były bardzo zaangażowane. Prace wykonywaliśmy etapowo. Rozpoczęliśmy od przyklejenia na płycie cd pestek dyni i kaszy gryczanej. Następnie dzieci malowały farbami oraz wycinały listki i łodygi z kolorowego papieru . Elementy połączyliśmy, przykleiliśmy całość na kolorowych kartonach i oto efekt.

[…]
10Lis2020

Liski chcąc upamiętnić Narodowe Święto Niepodległości wykonały pracę plastyczną przedstawiające Godło Polski. Rozmawialiśmy też o Polsce, ojczyźnie, patriotyzmie. Poznaliśmy historię powstania państwa polskiego. Dzięki temu przedszkolaki chciały pokazać, że pamiętają o wszystkich walczących z Polskę, świętują i kochają naszą ojczyznę.

Agnieszka Woźniak, Magdalena Korzan

[…]
10Lis2020

W związku ze zbliżającym się Narodowym Świętem Niepodległości Przedszkole Miejskie Nr 4 włączyło się w ogólnopolską akcję pt. „Szkoła do hymnu”, zorganizowaną przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Celem akcji było uczczenie bohaterskiej walki narodu polskiego o wolność i niepodległość poprzez odśpiewanie czterech zwrotek hymnu – ,,Mazurka Dąbrowskiego”.

W ramach tej akcji dnia 10 listopada punktualnie o godzinie 11:11 dzieci ze wszystkich grup przedszkolnych stanęły na baczność i wraz z pracownikami przedszkola uroczyście zaśpiewały Hymn Polski. W tym roku ze względu na ograniczenia wynikające ze stanu epidemii wspólne śpiewanie odbyło się  w każdej grupie przedszkolnej.

W ten sposób chcemy włączyć nasze dzieci we wspólne świętowanie tej szczególnie ważnej dla Polaków rocznicy.

[…]
10Lis2020

Liski realizują Międzynarodowy Projekt Edukacyjny Emocja. W listopadzie jednym z zadań drugiego modułu pt.: „Wyobraźnia”, było zaprojektowanie przez każde dziecko swojego „Balona wyobraźni” . Była to aktywność, podczas której wykorzystywaliśmy technologie informacyjno-komunikacyjne. Dzięki użyciu aplikacji Quiver, która odczytuje kod QR z kolorowanki, balony Lisków ożyły. Dzieciom bardzo podobały się zdjęcia z nimi w roli głównej oraz postacią zwierzaka malarza i rysunkami balonów na sztalugach.

Agnieszka Woźniak

[…]
10Lis2020

W listopadzie Liski realizowały drugi Moduł Międzynarodowego Projektu Edukacyjnego Emocja pt.: „Wyobraźnia”.

Dzieci podczas realizacji modułu podejmowały następujące działania:

  1. Słuchały opowiadania pt.: „Żółty balonik”, a chętne dzieci wymyślały inne zakończenie do niego.
  2. Wykonywały pracę plastyczną – „Mój balonik marzeń”.
  3. Bawiły się „Czarodziejskim balonikiem”, który podawały sobie po kole. Balon miał różne właściwości: był gorący, bardzo ciężki, kłujący, pachnący kwiatami.
  4. Oglądały film „Czarownica na miotle”. Film miał na celu zwrócenie uwagi dzieci na to, że najważniejsze w życiu są: przyjaźń, współpraca, tolerancja, chęć dzielenia się, współpraca i współdziałanie oraz zrozumienie.
  5. Zgadywały co znajduje się w „Magicznym pudełku”, które było pięknie zapakowane, a dzieci podawały je do siebie. Na koniec zabawy przedszkolaki otworzyły pudełko i okazało się, że w nim nic nie ma. Zabawa miała na celu uświadomienie dzieciom, że każdy ma swoje przemyślenia na temat tego, co znajduje się w pudełku, ponieważ każdy ma wyobraźnię i inaczej się nią posługuje. Wszyscy posiadamy „pudełko” z wyobraźnią i od nas samych zależy, jak będziemy z niego korzystać.
  6. Tworzyły mapę myśli „Czym jest wyobraźnia”.
  7. Przeprowadzały eksperyment „Balonowy Tapir” – poznawały zjawisko elektrostatyczności.
  8. Projektowały swój „Balon wyobraźni”. Była to aktywność z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej. Przy użyciu aplikacji Quiver, która odczytuje kod QR z kolorowanki, rysunki dzieci ożyły.
  9. Zaznaczały na emocjometrze swoje samopoczucie przed zajęciami i po nich oraz rysowały co nowego się nauczyły lub co było najciekawsze w trakcie zajęć.

Liskom bardzo podobały się powyższe działania, co można było zauważyć podczas ich zaangażowania w czasie wszystkich działalności.

Agnieszka Woźniak, Magdalena Korzan

[…]
10Lis2020

W październiku Liski wykonały drugie zadanie z Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego „Technikoludek czyli przedszkolak w świecie technologii”. Przygotowaliśmy i zrealizowaliśmy zajęcia edukacyjne z wykorzystaniem aplikacji na telefon „Czyj to liść”. Aplikacja ta jest elektronicznym kluczem do rozpoznawania wybranych gatunków drzew i krzewów, które najczęściej możemy spotkać w polskich lasach i podpowiada jak je oznaczyć. Wydało ją Centrum Informacyjne Lasów Państwowych.

Aby zajęcia mogły się odbyć, Liski musiały nazbierać liści oraz zgromadzić gałązki drzew iglastych. Następnie dzięki aplikacji oraz kluczowi w niej zawartemu, krok po kroku identyfikowaliśmy krzew lub drzewo, z którego pochodziły liście lub gałązki, które zebraliśmy. Po odgadnięciu drzewa zostaliśmy przekierowani do miniatlasu, który obejmował krótką charakterystykę gatunku, ciekawostki, najistotniejsze cech oraz zdjęcia.

Zajęcia z aplikacją „Czyj to liść?” bardzo podobały się przedszkolakom. Było to bardzo pouczające i ciekawe doświadczenie.

Agnieszka Woźniak

[…]
8Lis2020

Liski zainspirowane przyrodniczymi spacerami, obserwacjami kolorów, jakie o tej porze roku przybrały drzewa, stworzyły własne piękne jesienne drzewa. Praca wymagała wiele cierpliwości oraz wyobraźni. Najpierw dzieci pomalowały kredkami pień drzewa. Następnie robiły kulki z plasteliny, które rozgniatały i naklejały na kartkę, jako kolorowe liście. Było przy tym wiele radości i zabawy. Dzięki pracom Lisków, jesień na dobre zagościła w naszym przedszkolu.

Agnieszka Woźniak

[…]
8Lis2020

Jesienne dary natury są inspiracją do wykonywania przeróżnych prac plastycznych. Liski postanowiły wykonać z liści zwierzaka, który jest symbolem ich grupy czyli liska. Przygotowania do tej pracy plastycznej rozpoczęliśmy od nazbierania liści klonu, które znaleźliśmy na naszym placu zabaw. Następnie wysuszyliśmy je w gazecie. Kolejnym krokiem było naklejenie liścia na kartę oraz doklejenie do niego oczu, uszu i nosa. Dzięki temu powstały piękne liski. Dzieciom bardzo podobała się taka działalność plastyczna, były one bardzo zaangażowane w jej wykonanie.

Agnieszka Woźniak

[…]
1Lis2020

W miesiącu wrześniu dzieci z grupy Liski dowiedziały się co to jest język migowy oraz wyjaśniliśmy znaczenie słowa TOLERANCJA. Dzieci wspólnie zastanawiały się, co by czuły gdyby nie słyszały oraz za pomocą zmysłu dotyku rozpoznawały przedmioty. Próbowaliśmy również naśladować rożne dźwięki, co okazało się nie łatwym zadaniem.
Naszym zadaniem w tym miesiącu było narysowanie przez dzieci dźwięków na uszach słonia.
W październiku Liski nauczyły się używania zwrotów grzecznościowych: dzień dobry, do widzenia, proszę, dziękuję, przepraszam w określonych sytuacjach oraz pokazania tych zwrotów w języku migowym.
Dzieci wykonały również „order uśmiechu”

[…]
1Lis2020

Liski cały miniony tydzieńdoskonaliły umiejętność rozpoznawania i nazywania warzyw i owoców rodzimych i zagranicznych dostępnych w naszym kraju, wyodrębniały charakterystyczne cechy warzyw i owoców (kształt, barwa, smak i zapach).

W piątek 9-go października przedszkolaki miały możliwość własnoręcznego wykonania owocowych szaszłyków. Dzieci wybierały sobie swoje ulubione owoce i nadziewały je na patyczki tworząc pyszne i zdrowe przekąski. Po skończonej pracy wszyscy ze smakiem zjedli owocowe przysmaki. Bardzo im smakowała własnoręcznie wykonana potrawa. Przygotowanie szaszłyków dało dzieciom wiele satysfakcji i radości.

Agnieszka Woźniak

[…]
30Paź2020

Jeśli chcesz się żywić zdrowo,
jadaj zawsze kolorowo!
Jedz owoce i jarzyny,
to najlepsze witaminy!”

Dzieci z grupy Liski znają się na zasadach zdrowego żywienia. Wiedzą, od czego zależy zdrowie i jakie produkty  powinny zjadać, by być silnym i zdrowym. Ostatnio poznały przepisy na zdrowe i pyszne potrawy z owoców i warzyw, tworząc grupową książkę kucharską. W przedszkolu postanowiły zrobić koreczki z warzyw i owoców. Po starannym umyciu rąk, wszyscy zabrali się do pracy. Każde dziecko miało okazję, aby skomponować koreczki w wybranych, ulubionych smakach i kolorach. Można śmiało powiedzieć, że zadanie wykonały doskonale. Dzieci nie trzeba było zachęcać do jedzenia, chętnie zjadły przekąski pełne witamin. Ważne jest również to, że dzieci  kształciły odpowiednie nawyki żywieniowe, rozwijały kreatywność, wyobraźnię oraz dbałość o higienę podczas przyrządzania posiłków. To była świetna i zdrowa zabawa!

[…]
18Paź2020

Wiek przedszkolny jest okresem intensywnego tempa zmian i ma decydujące znaczenia dla rozwoju w późniejszych latach życia. Przejście dziecka z wieku przedszkolnego w wiek szkolny wnosi w jego życie szereg zmian. Zmienia się przede wszystkim organizacja czasu i rytm dnia. Zabawowym rodzajom aktywności spontanicznej zaczynają towarzyszyć obowiązki oraz aktywność kierowana. Rozpoczynając naukę dziecko staje wobec trudnej próby sprostania nowym wymaganiom i oczekiwaniom. Należy zastanowić się czy nasze 6 – letnie dziecko jest w dostatecznym stopniu zainteresowane nauką i wiedzą, a także czy osiągnęło już zdolność rozumienia, identyfikowania, zapamiętywania i organizowania nowych wiadomości, czy potrafi umiejętnie podporządkowywać się wymaganiom szkoły w zakresie skupienia uwagi, wytrwałości, gotowości do wykonywania poleceń nauczyciela, zdolności współpracy w grupie.
Pamiętajmy, że tempo rozwoju oraz osiągnięcia dziecka zależą od kilku czynników, m. In. dojrzałości układu nerwowego, wpływu środowiska rodzinnego, stylu wychowywania, wcześniejszych doświadczeń dziecka oraz jego własnej aktywności.

[…]
8Paź2020

Liski zainspirowane zajęciami dotyczącymi lasu i parku zbierały jesienne dary i stworzyły jesienne makiety lasu. Przedszkolaki zgromadziły: żołędzie, kasztany, orzechy, liście, mech, patyki i szyszki, z których samodzielnie wykonywały leśne zwierzęta i owady. Świetnie się przy tym bawiły ucząc się niesienia pomocy innym,  dzieleniem się materiałami i właściwym zagospodarowaniem i rozmieszczeniem elementów na wspólnej makiecie. 
„Jesienne makieta” jest pierwszym zadaniem realizowanym przez Liski w ramach III Edycji Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego Kreatywny Przedszkolak Kreatywne Dziecko.

[…]
6Paź2020

We wtorek 6-go października gościliśmy w naszym przedszkolu Pana Marcina Jóźwika z „Wędrującej Filharmonii”, który zaprosił dzieci do „Muzycznego powitania jesieni”. Zabawa zaczęła się od muzycznej pobudki przedszkolaków, którzy wcielili się w rolę grzybiarzy. Zanim jednak wyruszyli na grzyby, musieli poczekać, aż przestanie padać deszcz, dzięki któremu urosną grzyby. Dzieci naśladowały opuszkami palców padający deszcz, ruchy te wykonywały na plecach swoich kolegów przy akompaniamencie granym na keyboardzie. Kiedy już przestał padać deszcz „grzybiarze” wyruszyli na poszukiwanie grzybów, naśladowali ruchem szukanie i zrywanie grzybów oraz sposób poruszania się napotkanych w lesie zwierząt: jeża i biedronki.

[…]
30Wrz2020

Grupa Liski rozpoczęła dziś przygodę z „wierszowaniem”. Na początek pani Magda uchyliła rąbka tajemnicy i przedszkolaki dowiedziały się co to takiego jest wierszowanie, co będą robiły na zajęciach, czego mogą się nauczyć i jak się będą bawić. Następnie, wspólnie z panią, stworzyły mapę skojarzeń, a także bliżej poznały postać poety, którego wiersze będą im towarzyszyły podczas zajęć. Na koniec przygotowały „Zakątek poety”, w którym znalazły miejsce książki, wiersze, zdjęcia, ilustracje i ciekawostki z życia Jana Brzechwy, które dzieci przyniosły z domu.

[…]
29Wrz2020

We wrześniu Liski zrealizowały pierwsze zadanie z Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego TECHNIKOLUDEK czyli przedszkolak w świecie technologii – stworzyły Kącik Technologiczny. Dzięki pomocy rodziców oraz dziadków, którzy poszukali w zakamarkach swoich domów różnego rodzaju niedziałającego sprzętu, zorganizowaliśmy w holu przedszkola wystawę – Kącik Technologiczny. Znalazły się w nim urządzenia, które bardzo zaciekawiły dzieci np. kasy fiskalne, stare aparaty fotograficzne, dyskieta, laptopy, telefony, tablety.

[…]
25Wrz2020

Jesień I. Salach
Lecą liście z drzewa, zbierają je dzieci,
zaniosą dla pani liściasty bukiecik.
A kasztany i żołędzie pukają o ziemię,
lecą z drzewa wysokiego do koszyka twego.
Chodź na spacer – wyjdźże z domu mój mały kolego.
Jesień gości, ale ciepło. Nie zrobi nic złego.

W dniu dzisiejszym (25.09.2020r.) dzieci z naszego przedszkola odwiedziła Pani Jesień. Czekała na przedszkolaki z poszczególnych grup na placu zabaw. Przystrojona w liście i kwiaty, z koszem warzyw i owoców, zapraszała maluchy i starszaki do wspólnych zabaw ruchowych przy muzyce, zadawała zagadki. Dzieci prezentowały znane piosenki i tańce. Rozpoznawały i nazywały plony zbierane jesienią w różnych środowiskach przyrodniczych. Pani Jesień każdej grupie zaproponowała zadanie do wykonania. Na zakończenie spotkania, dzieci otrzymały ziemniaki pieczone w ognisku, które z apetytem zjadły. Było dużo radości, zaciekawienia, śmiechu i zabawy.

ZAPRASZAMY DO GALERII ZDJĘĆ POSZCZEGÓLNYCH GRUP.

E. Truszkowska, M.Krupa

[…]
24Wrz2020

Wrzesień jest tym miesiącem, w którym w całej Polsce odbywa się Ogólnopolska Akcja Sprzątania Świata. Wszystkie dzieci z naszego przedszkola 23 i 24 września uczestniczyły w akcji „Sprzątanie świata” organizowanej przez Związek Komunalny Gmin Ziemi Lubartowskiej. Przedszkolaki zaopatrzone w rękawice ochronne, worki na śmieci sprzątały teren ogrodu przedszkolnego. Bardzo zaangażowały się w tę akcję i dokładnie wykonały swoje zadanie. Czuły się dumne, że one także mogą zadbać o naszą małą planetę, jaką jest nasz ogródek przedszkolny oraz place zabaw.

Udział w tej akcji miał na celu ukazanie dzieciom skutków zaśmiecania „świata”, wyjaśnienie konieczności ochrony środowiska, recyklingu.

ZAPRASZAMY DO GALERII ZDJĘĆ POSZCZEGÓLNYCH GRUP.

Magdalena Korzan, Marzena Karczmarz,Agnieszka Woźniak

[…]
17Wrz2020

Liski w roku szkolnym 2020/21 będą realizowały innowację pedagogiczną „Emocja”, która jest integralna częścią Międzynarodowego Projektu Edukacyjnego „Emocja” autorstwa Marzeny Dziadkowiec i Krystyny Grzegrzółki. Celem innowacji jest wspieranie rozwoju społecznego i emocjonalnego dzieci.

[…]
29Cze2020

W roku szkolnym 2019/2020 dzieci z grupy Liski uczestniczyły w logopedycznym projekcie edukacyjnym. Powstał on w związku z problemem w zakresie prawidłowej realizacji głosek syczących (s, z, c, dz) oraz szumiących (sz, ż, cz, dż) w grupie dzieci 5-letnich. Co tydzień spotykaliśmy się na grupowych zajęciach logopedycznych, których celem było stymulowanie rozwoju mowy, eliminowanie zdiagnozowanych wad wymowy, kształtowanie prawidłowej wymowy oraz doprowadzenie do sukcesu terapeutycznego na miarę możliwości każdego dziecka. Zaproponowane zabawy i ćwiczenia były dla dzieci ciekawe i atrakcyjne. Dzieci chętnie i aktywnie uczestniczyły w zajęciach, koncentrowały uwagę na wykonywanych zadaniach, rozwijając swoje umiejętności językowe i komunikacyjne. Wykorzystane na zajęciach pomoce dydaktyczne cieszyły się dużym zainteresowaniem, aktywizowały i motywowały dzieci do pracy nad własną wymową.
Zauważam pozytywny wpływ realizowanego projektu na wymowę dzieci. Usprawniły motorykę narządów mowy, w tym pionizację języka, utrwaliły poprawny wzorzec artykulacyjny zaburzonych głosek oraz ich poprawną wymowę. Potrafią różnicować głoski prawidłowo i nieprawidłowo brzmiące. Ponadto wzbogaciły słownictwo i rozwinęły umiejętność tworzenia dłuższych wypowiedzi słownych.

Magdalena Cieślik – logopeda

[…]